2. Критерии за оценяване

Нова учебна програма по немски като втори чужд език /9 и 10 клас/ –  тук

Задължително /за учебен срок/: 6 оценки

  1. Устни изпитвания и участие в работата в клас – минимум 2 оценки
  2. Писмени домашни работи – минимум 1 оценка 
  3. Контролна работа – 1 оценка
  4. Класна работа – 1 оценка
  5. Работа по проекти – 1 оценка

Нова учебна програма по немски за 8 клас /интензивно изучаване/ – тук

Задължително /за учебен срок/: 

  1. Устни изпитвания и участие в работа в клас –  минимум 6 оценки
  2. Писмени задачи в клас и домашни работи – минимум 3 оценки
  3. Класна работа – 1 оценка
  4. Контролни работи – минимум 2 оценки
  5. Работа по проекти –  2 оценки

Нова учебна програма по немски за 9 и 10 клас /общообразователна подготовка/ – тук

Задължително /за учебен срок/:

9 клас

  1. Устни изпитвания и участие в работа в клас –  минимум 3 оценки
  2. Писмени задачи в клас и домашни работи – минимум 2 оценки
  3. Класна работа – 1 оценка
  4. Контролни работи –  1 оценка
  5. Работа по проекти –  1 оценка

10 клас

  1. Устни изпитвания и участие в работа в клас –  минимум 2 оценки
  2. Писмени задачи в клас и домашни работи – минимум 1 оценка
  3. Класна работа – 1 оценка
  4. Контролни работи –  1 оценка
  5. Работа по проекти –  1 оценка

 

Kriterii, Kalinka, 2017

Устен изпит по чужд език в 8 клас

Устен изпит, 8 кл,1

 

Устен изпит, 8 кл,2

Критерии – устен изпит  /8 клас/

 

Изисквания:

  1. Обща интерактивност и социален език – да умее да се предтавя, да даде кратка информация за себе си
  2. Оценява се умението на учениците да реагират при ситуация симулирана в момента, поощрява се творчеството, оценява се дали диалогът съответсва на зададената ситуация, богатството на езикови и граматични форми, равностойното участие на учениците. Взаимодействие със събеседник чрез обмяна на идеи, изразяване на мнение и аргументация, не/съгласие, предложение, разсъждение, преценка, постигане на решение чрез диалог или дискусия – важно е не мнението, а изложението и интерактивността
  3. Изразяване на мнение и аргументация, изразяване на съгласие/несъгласие – задаване на въпроси по тема

Оценяване:

Отличен – Знанията и уменията са задълбочени. Ученикът владее свободно учебния материал съгласно учебната програма, предвидена за конкретния клас и ниво. Последователно и изчерпателно отговаря на поставените въпроси

Много добър – Говори бавно и внимателно, без груби грешки, с паузи. Ученикът се ориентира много добре в лексико-граматичния материал. Изпълнява поставените задачи без нужда от подсещащи въпроси, но недостатъчно изчерпателно. Справя се с практическа задача с незначителни грешки, които не пречат на цялостната комуникация.

Добър – Прави доста грешки, но речта е сравнително гладка. Ученикът е овладял само основния материал. Недостатъчно комплексно прилага изучения лексико-граматичен минимум. Има нужда от водещи въпроси при изпълнение на езикова задача. Поставените практически задания се изпълняват недостатъчно точно и пълно. Допуска грешки, които не водят до проблеми в комуникацията

Среден – Справя се с речта с доста затруднения и грешки. Знанията и уменията са несистемни и непълни. Ученикът не владее достатъчно пълно лексико-граматичния материал. При изпълнение на практическа задача допуска грешки, които влошават качеството на речта, правейки я граматически неправилна, на отделни места неясна. Не се справя без чужда помощ.

Слаб – Не може да говори по избрана тема или говори с грешки, които пречат на разбирането. Знанията и уменията не са формирани. Ученикът не е овладял лексико-граматичния минимум. Трудно се ориентира в условието на заданието. При изпълнение на практическа задача допуска груби фонетични, граматични, лексикални, синтактични и стилистични грешки.

ТЕМИ:

1.Училище и учители

2.Хоби и свободно време

3.Жилище и мебели

4.Семейство и роднини

5.Приятели и приятелства

6.Външен вид и характер

7. Магазини и пазаруване

8.Професии

9.Ядене и пиене

10.Книги и медии

 

ЧУЖД ЕЗИК – КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА УЧЕНИКА –  Тук

  1. Умение за четене и четене с разбиране – 10 %
  2. Умение за говорене /Разказване, Задаване и отговаряне на въпроси, Дискусии – 15 %
  3. Умение за слушане – 5 %
  4. Умение за писане /Съставяне на текст и спазване на срок за предаване/, диктовки – 15 %
  5. Граматически компетентности – 10 %
  6. Речник /Учебна система, Книги за прочит/ – 10 %
  7. Тестове /Текущи, Класна работа, Външно оценяване/ – 10 %
  8. Проекти /индивидуални, по двойки, групови/ – 10 %
  9. Домашна работа – 10 %
  10. Показано усърдие и старание 5 %

ЧУЖД ЕЗИК – КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ НА ПИСМЕНА РАБОТА – Тук

ЧУЖД ЕЗИК – КРИТЕРИИ ЗА УСТЕН ИЗПИТ – Тук

КРИТЕРИИ ЗА ОЦЕНКА ПО ЧУЖД ЕЗИК СПОРЕД ЕВРОПЕЙСКАТА ЕЗИКОВА РАМКА – Тук

ФОРМИРАЩО ОЦЕНЯВАНЕ

  1. Не само усвояване от учениците на обеми от знания, а и извършване на дейности и изграждане на умения
  2. Ученето и обучението са динамични – важно е взаимодействието, общуването, диалого, партньорството не само между учител и ученик, но и между самите учещи се.
  3. Промяна в ролята на оценяването – от оценяване на крайни резултати, на обеми от знания,  се преминава към оценяване на цялостното развитие и постижения на ученика, оценяване на дейности, на отношения.
  4. Формиращото оценяване е непрекъснат процес, като акцентира на това, което учениците могат, а не върху слабостите и грешките им.
  5. Формиращото оценяване развива рефлексивното поведение, защото и преподавателят, и ученикът участват в процеса на преценка на стратегиите и резултатите от ученето, спрямо целите на обучението и носят отговорността за крайния резултат.
  6. Рефлексивност /обратна връзка/ – важна за намаляване реалното и препоръчителното ниво.
  7. Формиращото оценяване е точно и стимулиращо, дава спокойствие, увереност, повишава ефективността на ученето.
  8. Формиращото оценяване се концентрира върху това как учениците учат.
  9. Тъй като оценяването има емоционален ефект формирацощото оценяване трябва да е хуманно и конструктивно
  10. Формиращото оценяване развива способностите на учениците за самооценяване и самоуправление на процеса на учене
  11. При формиращо оценяване учителят се възприема като доверено лице, а не като съдник, а това стимулира ученика и насочна към корекционна дейност
  12. Формиращото оценяване дава по-детайлни ориентири: “Ше се справиш по-добре, ако…”
  13. Формиращото оценяване изисква да се обясни на учениците ЗАЩО учат дадено нещо
  14. Формиращото оценяване изисква проследяване на адекватността на действията на учениците при индивидуална работа и своевременно подпомагане на отделния ученик
  15. Формиращото оценяване изисква деликатна намеса при долаваяне на напрежение и затруднение в общата работа на групата
  16. Формиращото оценяване изисква прогнозиране на предстоящите зони на развитие, изграждане на ясна картина за типичните грешки, причините, които ги пораждат и начините за преодоляване.
  17. Формиращото оценяване изисква проследяване развитието на умения за самостоятелна репродуктивна и изследователска дейност
  18. Формиращото оценяване изисква формиране на умение за пренос на знанията
  19. Формиращото оценяване изисква да се използват стратегии, които подпомагат учениците: Как ще провериш правилно ли си написал думата? Припомни си как се образуват трите форми на правилните глаголи. Използвай немско-българския речник и таблицата за рекцията на глаголите. Ти вече знаеш фрази, свързани с темата пазаруване в зеленчуков магазин, но сега се опитай да използваш тези фрази при покупка в аптека.
  20. Формиращото оценяване има позитивна насоченост, подхранва спонтанността, стимулира любопитството, създава сигурност и освообедност ученикът да бъде себеси, което създава благоприятен емоционален фон за работа.
  21. Основният инструмент за реализиране на формиращо оценяване е обратната връзка. Чрез нея се форира в ученика рефлективно поведение, гарантиращо неговия успех.
  22. Обратната връзка при формиращото оценяване трябва да дава следната информация: цели на обучението, доказателства за актуалното състояние на ученика, начини за проедоляване на разликата между първото и второто. Обратната връзка трябва да бъде постоянна, навременна, задължителна, информативна, аргументирана чрез ясни указания за критерии за оценка и самооценка, позитивна и конструктивна, щадяща достойнството на ученика, помагаща му да се формира като личност, съхраняваща чувството на ученика за самоценност, разрушаваща чувството му за страх от неуспех, насочваща ученика към самокоригиране и самоусъвършенстване, допускаща аргументирано несъгласие на ученика, прогнозираща нови равнища на нови постижения, ориентираща се към конкретното постижение, без обобощени съждания, свързани с цялостното поведение на ученика.
  23. Формиращо оценяване може да се реализира, само ако този, който получава обратната информация, е в състояние да я приеме, осъзнае, осмисли.  Това предполага умения за самооценяване, известна автономия на ученика, която е резултат от целенасочена подготовка
  24. Най-популярни подходи /стратегии и техники/ за формиращо оценяване са Порт-фолиото и Огледалното оценяване.

ПОРТФОЛИОТО представлява папка с продукти от работата на учениците, която позволява системното проследяване на развитието на всеки един от тях – неговите постижения, успехи и затруднения. Този подход дава чудесна възможност за обратна връзка. Учител, ученик, родител могат по всяко време да получат информация за постигнатото равнище на обучаемост и успеваемост.Ва базата на този тип формиращо оценяване се изгражда и сумативното, което дава предстваа за постиженията на ученика в края на определен период.Така постигнатата обективност не изненадва и не стретира ученика, а го стимулира и окуражава.

ОГЛЕДАЛНОТО ОЦЕНЯВАНЕ борави с определени символи, с които се определят равнищата на успеваемост на ученика. Те се поставят в специална тетрадка на всеки ученик. В нея има графа за оценка от учителя и графа за самооценка. Първи поставя своя символ ученикът, а след това учителят. Символи: Справяш се добре, не се справяш много добре, имаш нужда от помощ.

 

Advertisements